Analisis Strategi Belajar dan Manajemen Waktu pada Mahasiswa yang Bekerja di UIN Walisongo Semarang
Main Article Content
Abstract
This research aims to find out a general picture of time management and study strategies used by students who are working and to find out how students manage their time well between work and study. This research is a type of qualitative research using the interview method. The informants in this research were students at UIN Walisongo Semarang who were working. The interview results are strengthened by very relevant research literature. This research shows that the results of students who study while working have different learning strategies and time management skills for each individual. The time management skills used are (1) making daily and weekly schedules, (2) trying to ignore things that bother them. focus, (3) commitment to goals. And the learning strategies used are (1) making a task schedule, (2) repeating the material again, (3) overnight speed system.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Andari, N. D., & Nugraheni, R. (2016). Analisis Pengaruh Manajemen Waktu, Motivasi Kuliah, Dan Aktualisasi Diri Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Yang Bekerja (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomika Dan Bisnis Universitas Diponegoro Semarang). Fakultas Ekonomika Dan Bisnis.
Atkinson, P. E. (1990). Manajemen Waktu Yang Efektif. Jakarta: Binarupa Aksara.
Dewi. (2011). Manajemen Kearsipan. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Dkk, C. (2009). Atmospheric Pressure Ion Sources. Mass Spectrometry Reviews. 870–879.
Firmansyah. Dkk. (2018). Pengantar Manajemen. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Gafur, A. (2019). Desain Pembelajaran: Konsep, Model, Dan Aplikasinya Dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaraan. Penerbit Ombak.
Gerlach, E., Ely, D. P., & Melnick, R. (1980). Teaching And Media A Systematic Approach New Jersey: Englewood Cliff Printice Hall. Inc.
Hadi Purwanto, Nurhasan Syah, I. G. R. (2013). 34 Perbedaan Hasil Belajar Mahasiswa Yang Bekerja Dengan Tidak Bekerja Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Jurusan Teknik Sipil Ft-Unp. 2, 34–42.
Harsono. (2020). Strategi Belajar. Pusat Pengembangan Pendidikan Universitas Gadjah Mada, July, 1–23.
Inayah, D. N., Daud, M., & Nur, H. (2023). Pengaruh Manajemen Waktu Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Yang Bekerja Di Kota Makassar. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 2(2), 266–273.
Kautsar, M., & Julaiha, S. (2023). Langkah-Langkah Manajemen Strategik Di Lembaga Pendidikan Islam. Journal Of Instructional And Development Researches, 3(1), 24–28. Https://Doi.Org/10.53621/Jider.V3i1.203
Lastary, L. D., & Rahayu, A. (2018). Hubungan Dukungan Sosial. Dan 2(2). 17–23.
Macan, Dkk. (1990). College Students`Time Management: Correlations With Academic Performance And Stress. Journal Of Educational Psychology, 82(4), 760.
Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L., & Phillips, A. P. (1990). College Students’ Time Management: Correlations With Academic Performance And Stress. Journal Of Educational Psychology, 82(4), 760.
Mboeik, V. (2023). Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Citra Pendidikan, 3(1), 781–788. Https://Doi.Org/10.38048/Jcp.V3i1.1421
Meilisa Syelviani. (2020). PENTINGNYA MANAJEMEN WAKTU DALAM MENCAPAI EFEKTIVITAS BAGI MAHASISWA (Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Manajemen Unisi).
Sagir Soeharso. (1990). Membangun Manusia Karya, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Santiasih, N. L., Marhaeni, M. A. P. A. A. I. N., & Tika, M. S. I. N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V SD No. 1 Kerobokan Kecamatan Kuta Utara Kabupaten Badung Tahun Pelajaran 2013/2014. Ganesha University Of Education.
Saparwadi, L. , & Aini, Q. (2016). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Program Linear: Studi Kasus Pada Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Tatsqif, 14(1), 33–38. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.20414/Jtq.V14i1.20
Sari, E., Siregar, R., Harahap, F., & Harahap, T. (2024). PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN PENGULANGAN MATERI PELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN EKONOMI PADA SISWA KELAS X IPS SMA NEGERI 1 BATANG ANGKOLA. JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, 12(1), 180–185.
Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).
Sofyani Hasan Rusyadi. (2012). HUBUNGAN ANTARA MANAJEMEN WAKTU DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA MAHASISWA. עלון הנוטע, 66(3), 37–39.
Ulfah, S. H. (2010). Efikasi Diri Mahasiswa Yang Bekerja Pada Saat Penyusunan Skripsi. 1–145.
Uno, H. B. (2014). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif Dan Efektif.
Widyastuti, Dkk. (2004). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (Ppak). 320–339.
Yuliza, E., Izzah, L., Kurniawan, W., & Adewila Putri, L. (2022). Pengaruh Manajemen Waktu Dan Efikasi Diri Terhadap Prokrastinasi Mahasiswa Pekerja Tingkat Akhir STAI Diniyah Pekanbaru. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 19(2), 354–370. Https://Doi.Org/10.46781/Al-Mutharahah.V19i2.580