Mencegah Perundungan melalui Program Edukasi dan Sosialisasi di Pondok Pesantren Al Kahf

Main Article Content

Vivi Sylvia Purborini
Tikka Dessy Harsanti
Sinda Eria Ayuni

Abstract

Al Kahf Islamic Boarding School has a strong commitment to eradicating bullying in the Islamic boarding school environment. With these efforts, Al Kahf Islamic boarding school continues to strive to create a safe and comfortable environment for its students. Socialization methods are an important key in preventing bullying in Islamic boarding schools. The education and training approach is an effective method for increasing awareness of the negative impacts of bullying and establishing good ethics among students. Through this approach, teachers and educational staff can provide a deep understanding of the importance of good interpersonal relationships, foster empathy, and provide knowledge and skills to resolve conflict positively. Through an education and training approach, Islamic boarding schools can create a safe and supportive environment for students. The importance of socialization in preventing bullying has also been proven effective in forming awareness and ethics for students. However, the active role of caregivers, teachers and Islamic boarding school staff in implementing this socialization method is very important.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vivi Sylvia Purborini, Tikka Dessy Harsanti, & Sinda Eria Ayuni. (2025). Mencegah Perundungan melalui Program Edukasi dan Sosialisasi di Pondok Pesantren Al Kahf . Joong-Ki : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 592–599. https://doi.org/10.56799/joongki.v4i3.7919
Section
Articles

References

Aini, L. N. (2021). Pendekatan Behavioral Pada Santri Untuk Menangani Dampak Bullying Di Pondok Pesantren Thoriqul Huda Ponorogo. iainponorogo.ac.id

Akbar, M. A., Khairunnisa, K., Pepayosa, E., Sari, M. T., & Wahyuni, A. (2024). Kajian literature: pengaruh bullying terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 76-81. unram.ac.id

Al Rasyid, A. Z. H. & Gautama, M. I. (2023). Efektivitas Program Roots di Pondok Pesantren Nurul Ikhlas Tanah Datar dalam Mengatasi Bullying. Jurnal Perspektif. unp.ac.id

Aprida, O., Warsah, I., Nurjannah, N., Fajariah, F., Rahayu, P. T. I., Herawati, H., ... & Saputri, E. (2024). Peran Etika Profesional dalam Membentuk Kualitas Manajemen Pendidikan Pondok Pesantren Darul Ma’arif Kabupaten Rejang Lebong. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 349-363. nusantaraglobal.ac.id

Arosy, H. N., Roqim, M., & Purnomo, A. W. (2024). Menjadi Asik Tanpa Mengusik: Mencegah Bullying Melalui Moderasi Beragama. NAJWA: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 115-132. iainkediri.ac.id

Diana, L., Hufron, A., & Wahid, A. (2024). Strategi Pondok Pesantren Annuqayah Latee Dalam Mengatasi Bullying Santri. GAHWA. stital.ac.id

Diannita, A., Salsabela, F., Wijiati, L., & Putri, A. M. S. (2023). Pengaruh Bullying terhadap Pelajar pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Education Research, 4(1), 297-301. jer.or.id

Emilda, E. (2022). Bullying di pesantren: Jenis, bentuk, faktor, dan upaya pencegahannya. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan. lp2msasbabel.ac.id

Emilda, E. (2022). Bullying di pesantren: Jenis, bentuk, faktor, dan upaya pencegahannya. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan. lp2msasbabel.ac.id

Fadli, A., Zalianti, O., Wati, S. D., Liew, J., & Muallimin, M. (2024). Strategi Pengurus Keamanan dalam Menyelesaikan Konflik Antar Santri yang Berlatar Belakang Budaya Berbeda di Pondok Pesantren. Jurnal Riset Manajemen, 2(4), 413-423. itbsemarang.ac.id

Febritanti, S. T. (2023). Perilaku Bullying Pada Remaja. Jurnal Pengabdian Dinamika. untirta.ac.id

Hamdi, R., Yuliansyah, M., & Madihah, H. (2023). Implementasi Manajemen Sekolah Ramah Anak (Studi Kasus: Sd Negeri 8 Kampung Baru Dan Sdit Ar-Rasyid Kabupaten Tanah Bumbu). Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 3(2), 66-83. uniska-bjm.ac.id

Ifrani, I., Utami, S., & Hanifah, L. (2024). Sosialisasi Pencegahan Perundungan Dan Kekerasan Seksual Bawah Sadar Di Pondok Pesantren Putra Darul Istiqamah Barabai. Jurnal Pengabdian ILUNG (Inovasi Lahan Basah Unggul), 3(3), 533-544. ulm.ac.id

Junalia, E., & Malkis, Y. (2022). Edukasi upaya pencegahan bullying pada remaja di Sekolah Menengah Pertama Tirtayasa Jakarta. Journal Community Service of Health Science, 1(1), 15-20. e-journalstikes-pertamedika.ac.id

Kurniasih, E., Yendi, C., Kurnia, A., & Widia, C. (2023). Terapi Kognitif Dalam Penurunan Kecemasan Pada Remaja Korban Bullying. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada: Jurnal Ilmu-Ilmu Keperawatan, Analis Kesehatan Dan Farmasi, 23(2). universitas-bth.ac.id

Kurniawan, A. Y., Ayuningtyas, D. W., Aurelia, M., & Handoko, D. (2022, October). Penyuluhan Pencegahan Bullying Terhadap Kalangan Pelajar SMP. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1). umj.ac.id

Maelani, M., Aldiansyah, R., & Wahyudi, I. (2024). Peran Pendidikan Islam dalam Menanamkan Etika dan Moral sebagai Solusi Mengatasi Bullying Dilingkungan Pendidikan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 8445-8450. universitaspahlawan.ac.id

Marlina, S., Syahri, A., Effendi, I. I., Sitepu, S. A., & Hayati, E. (2024). Peningkatan Kesadaran Remaja Tentang Dampak Bullying Terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Pengabdian Masyarakat Putri Hijau, 5(1), 80-86. delihusada.ac.id

Munajah, M., Nurhayati, Y., Nahdhah, N., & Septarina, M. (2024). Sosialisasi Stop Bullying (Perundungan) Di MAN 2 Banjarmasin. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas Universitas islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjary, 10(3). uniska-bjm.ac.id

Najmi, M. I. I. A., Casmini, C., & Sa'adah, N. (2022). Konseling Pengasuh Terhadap Santri Dalam Mengatasi Bullying Di Pondok Pesantren Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 8(1), 55-65. uinib.ac.id

Putri, A. A., Nisviani, A., Hafisya, W., & Suryadi, S. (2024). Perlindungan hukum terhadap anak yang menjadi korban bullying. KONSENSUS: Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(3), 96-106. appisi.or.id

Romadhoni, M. F., Ma’arif, A. F., & Muttaqin, M. I. (2024). Peran Ajaran Tasawuf Dalam Membentuk Kesadaran Moral Peserta Didik Pondok Pesantren Sabilurrosyad, Gasek, Malang. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 22(03), 233-241. kopertais4.or.id

Sanjaya, S., Nasution, S. H., Ramadhan, N. I., Safira, R., & Satiadharmanto, D. F. (2024). Sosialisasi Perlindungan Hukum Anak dan Penggunaan Media Sosial Yang Bijak: Studi Pada Pondok Pesantren Tahfizh Qur'an Bina Masyarakat Mandiri Mega Mendung Bogor. Maximal Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya dan Pendidikan, 2(1), 109-120. malaqbipublisher.com

Sidik, S., Zuhdi, M., & Arief, A. (2024). Model Pesantren Tanpa Perundungan dalam Pembentukan Santri Milenial. EDU SOCIETY: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 1863-1874. permapendis-sumut.org

Vatin, N. D., Yanti, N., Syamsurizal, S., & Sitorus, I. (2024). Psikoedukasi Anti Bullying pada Remaja di Pondok Pesantren Nurul Yaqin. Journal of Humanity Dedication, 2(1), 142-151. iaisumbar.ac.id

Widyaningtyas, R., & Mustofa, R. H. (2023). Implementasi Kebijakan Anti-Bullying Sekolah Adipangastuti di SMAN 1 Surakarta. G-COUNS: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(01), 533-548. upy.ac.id